۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۵۳

مهر گزارش مي دهد/

موانع همكاري با اولين مقصد صادراتي محصولات آذربايجان غربي/ تفاهمنامه ها با عراق اجرايي نمي شود

موانع همكاري با اولين مقصد صادراتي محصولات آذربايجان غربي/ تفاهمنامه ها با عراق اجرايي نمي شود

ارومیه - خبرگزاری مهر: عراق بويژه اقليم كردستان اين كشور اولين و مهمترين مقصد كالاهاي صادراتي آذربايجان غربي بوده ولي هنوز با وجود گذشت چندين سال از همكاريهاي بازرگاني و تجاري بين دو كشور موانعي بر سر راه صادرات محصولات استان به عراق وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر،هم اكنون بالغ بر 70 درصد محصولات صادراتي آذربايجان غربي به خارج از كشور با توجه به داشتن مرز مشترك با كشور عراق و روابط اقتصادي و تجاري با اين كشور بويژه اقليم در حال توسعه كردستان، به عراق صادر مي شود كه مرز تمرچين پيرانشهر نقش مهمي در اين بين ايفا مي كند.

اين در حالي است كه با وجود نزديكي آذربايجان غربي به استانهاي اقليم كردستان عراق و با صرفه بودن واردات از ايران به عراق شاهد بروز مشكلات و برخي مانع تراشيهاي طرف عراقي در پذيرش محصولات صادراتي استان بوده و در برخي مواقع كار به عدم پذيرش محصولات صادراتي استان توسط عراق مي انجامد.

هر چند تمام محصولات صادراتي آذربايجان غربي بر اساس استانداردهاي بين المللي توليد و عرضه مي شود ولي با حضور دو شركت تائيد استاندارد محصولات وارداتي به عراق، مشكلاتي بر سر راه پر پيچ و خم صادرات استان به وجود آمده كه به گفته استاندار آذربايجان غربي بايد بر اساس استانداردهاي مورد تائيد اين دو شركت اقدام و محصول صادر كرد.

اجازه ندادن به كاميونهاي باري ايراني براي ورود به خاك عراق جهت تحويل محصولات صادراتي به انبارهاي شركتهاي خريدار به همراه تعويض چند باره كاميونهاي عراقي در خاك عراق با هدف ايجاد اشتغال از سويي ديگر منجر به خراب شدن محصولات صادراتي استان به عراق شده كه اغلب مواد غذايي هستند.

عدم اجراي تفاهم نامه هاي همكاري اقتصادي و تجاري امضا شده بين ايران و عراق

اين در حالي است كه به گفته رئيس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت آذربايجان غربي، كاميونهاي تركيه اي اجازه ورود به خاك عراق داشته و هيچ مشكلي از بابت صادرات محصولات توليدي خود به متقاضيان عراقي ندارد، ولي عدم صدور اجازه ورود به خاك عراق به كاميونهاي ايراني مشكل ساز شده است.

هر چند به گفته نماينده وزارت امور خارجه در آذربايجان غربي تفاهم نامه هاي همكاري مشترك زيادي بين مقامات دو كشور طي سالهاي گذشته امضا شده كه صدور اجازه ورود كاميونهاي ايراني در صورت نبود يا كمبود كاميونهاي عراقي يكي از مفاد مورد توافق بين دو كشور بود، ولي اين امر نيز تا كنون اجرايي نشده است.

در حالي که امروز فرصتی مناسب برای توسعه صادرات بخصوص به بازار عراق بواسطه گمركات رسمي بين مرز دو كشور بويژه تمرچين ايجاد شده ولي هنوز بازرگانان و تجار آذربايجان غربي با صادرات محصولات خود به عراق و اقليم كردستان عراق مشكلاتي پيش رو دارند.

در این میان امضای 19 بند تفاهم نامه در نخستین اجلاس مشترک استانداران استان های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، نقشه ای کامل از آینده روابط بین 2 منطقه را ترسیم كرده که اجرایی شدن این تفاهمات تاثیر زیادی در توسعه همکاری های همه جانبه و به خصوص در حوزه اقتصادی بین  مناطق خواهد داشت.

توسعه روابط تجاري با عراق راهي برای توسعه استانهاي غرب كشور

اسحاق جهانگیری معاون اول رئيس جمهور 25 ارديبهشت ماه امسال در جلسه بررسی راهکارهای توسعه مبادلات مرزهای غربی کشور با اشاره به برخی مشكلات و موانع موجود پیش روی توسعه استانهای غرب كشور گفته بود: توسعه روابط تجاری با كشور عراق یكی از راه های توسعه استان های غرب كشور است و از این رو لازم است یك مدیریت واحد و فرا دستگاهی در مرزها ایجاد شود تا مشكلات ناشی از مقررات دست و پاگیر و برخی موانع گمركی كه تجار و بازرگانان دو كشور با آن روبرو هستند مرتفع شود.

استاندار آذربايجان غربي در اين راستا در خصوص مشكلات صادراتي به عراق به خبرنگار مهر گفت: مشكل ما اين است كه بازار را نمي توانيم حفظ كنيم اول بايد ضعفهاي خودمان برطرف كنيم.

قربانعلي سعادت با اشاره به اينكه بايد راه حلي براي عبور كاميونهاي ايران و حمل يكسره كالاهاي صادراتي به عراق پيدا كنيم، اظهار داشت: كاميونهاي عراق استاندارد نيستند، بيمه ندارند و در صورت صدور اجازه ورد به ايران و حمل يكسره كالاهاي صادراتي استان با مشكلاتي مواجه خواهيم شد.

فصل مشترك همكاري جديدي بين آذربايجان غربي و عراق ايجاد شود

وي با اشاره به عدم تمايل طرف عراقي براي انجام كارهاي مشترك با ساير كشورها،‌ ادامه داد: مقرر بودن براي رفع مشكل حمل و نقل كالاهاي صادراتي شركت حمل و نقل بين المللي مشترك راه اندازي شود كه راه اندازي اين شركت بعيد به نظر مي رسد.

وي با اشاره به اينكه با توجه به محدوديت كاميونهخاي عراق بايد طي تفاهم نامه اي مقرر شود حداقل كالاهاي فاسد شدني صادراتي آذربايجان غربي حمل يكسره شود، ادامه داد: در اين راستا و براي توسعه همكاريهاي تجاري بايد فصل مشتركي براي همكاريهاي اقتصادي و تجاري ايجاد شود .

استاندار آذربايجان غربي ضمن تاكيد بر پيشرفت مرحله به مرحله در جهت بهبود روابط تجاري بين دو كشور، عنوان كرد: پيشنهاد تاسيس گمرك در نقده به كارگروهي كه براي توسعه صادرات غير نفتي ايران در حوزه معاون اول رئيس جمهور ايجاد شده ارائه كرده ايم.

سعادت ضمن ابراز اميدواري از اينكه با راه اندازي گمرك در نقده با توجه به آماده بهره برداري شدن ايستگاه راه آهن نقده تا پايان امسال، روابط تجاري بين دو كشور توسعه مي يابد، گفت: مراودات دو طرفه بوده بايد امتيازاتي بدهيم تا بتوانيم امتيازاتي از عراق بگيريم.

لزوم كنترل كيفي محصولات صادراتي آذربايجان غربي

وي همچنين خواستار كنترل كيفي كالاهاي صادراتي از جمله به اقليم كردستان عراق شد و عنوان كرد: هم اكنون 90 درصد كالاهاي موجود در اقليم كردستان عراق، محصولات تركيه بوده،‌ ولي اگر اراده ما هم توسعه صادرات غير نفتي به عراق و افزايش سطح تعاملات است بايد بصورت استرات‍ژيك عمل كرد.

وي ضمن تاكيد بر لزوم آسيب شناسي و بررسي روشهاي توسعه روابط اقتصادي و تجاري آذربايجان غربي با اقليم كردستان عراق، گفت: استراتژي اصل توسعه صادرات به عراق بوده كه بايد در اين راستا راهكارها را پيدا كنيم و در چارچوب مذاكرات اقدام كنيم.

به هر روي هم اكنون با وجود همه مشكلات و موانع موجود بر سر راه صادرات غير نفتي به اقليم كردستان عراق بالغ بر 70 درصد صادرات آذربايجان غربي به اين اقليم بوده كه بايد براي حفظ بازار و قدرت رقابت با ساير كشور از جمله تركيه همه مشكلات موجود بايد رفع شوند.

.................................

گزارش از الناز ملك زاده

کد خبر 2306114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha